skip to Main Content
SUV´REN: EX90 er ingen smågutt i klassen med over fem meters lengde og solid bakkeklaring. Linjene peker tydelig tilbake på forgjengeren XC90 men plattformen den bygger på er ny og dedikert for elbil.

Prøvekkjørt: Volvo EX90

Selvsikker svenske endelig på plass

De første som bestilte Volvo EX90 har ventet i over to år før den kom til Norge. Men de som har ventet på arvtakeren til syvseteren XC90 har ikke ventet forgjeves og de blir neppe skuffet. Se bildegalleri nederst.

 

Vi fikk noen timer med toppversjonen av Volvo sin største personbil hos Frydenbø Bil i Sørlandsparken, en Twin Performance Ultra til 1 160 000 kroner inkludert noen tilleggspakker. Vi ble ikke skuffet.

EX90 er massiv, slik som forgjengeren XC90. Over fem meters lengde og 2,8 tonn egenvekt sier sitt. Så kunne man tro det ville føles litt som å ri en elefant sittende høyt over bakkenivå, men det gjør det altså ikke.
Jo, vi sitter høyt, på sedvanlig SUV-maner, med dertil god sikt ut, men når vi manøvrerer oss gjennom innsnevrede bygater hvor det graves i grunnen, så føles det som å ratte en bil av «normal» størrelse, faktisk.  Når vi legger turen til Høvåg med alle sine svinger, så opplever vi at det nærmest går på skinner. Presis styring og kontant fjæring sørger for lite krengning når vi stiller inn fjæring og styring på «Fast». Luftfjæring bidrar nok mye, det er standard på utstyrsnivå Ultra.

Lyden av stillhet

Motorvei er også hjemmebane for EX90, det kjennes trygt, stabilt og vi får hjelp av velfungerende assistenter som filholder og adaptiv cruise kontroll slik at bilen er selvkjørende på nivå 2. Og til tross for at demobilen var skodd med 22-tommere, var det lite å høre til dekkstøy, ja, støy i det hele tatt.

Vi prøvde oss på rufsete grusvei også, da valgte vi det myke oppsettet på luftfjæringen og hadde det riktig komfortabelt. Bakkestarttesten ble bestått med glans helt uten hjulspinn. Bilen trekker til vanlig på bakhjulene og firehjulsdriften kobler lynraskt inn når sensorer oppdager tendens til slipp.
Velges «Performance» i kjøreprogrammet innbefatter det drift på alle fire. Da har man dessuten alle 517 hestekreftene til disposisjon, noe som gir solid kraftoverskudd, ja, mer krefter enn du noen gang har bruk for, vil vi hevde.

Betjeningsvennlig

Skandinavisk minimalisme preger interiøret i EX90, her er det fritt for tivoli effekter fra blinkende skjermer slik vi ofte finner i biler fra lenger øst enn Sverige. Det er nøkternt og neddempet, og viktigst, det fungerer. Det som finnes av knapper er på rattet, samt et stort hjul på midtkonsollen til å stille volum på lydanlegget. En stor skjerm troner midt på dashbordet, den suppleres av et oversiktlig display bak rattet, samt Head Up Display projisert på frontruta. Det meste kan betjenes fra skjermen, men som vi vet, det er ikke optimalt å klore på den under kjøring. Knappene på rattet brukes i kombinasjon med skjermen, og når det «sitter i fingrene» så fungerer det bra, er vår erfaring. En innføring i bruken er absolutt på sin plass, for alt er ikke innlysende ved første møte. For eksempel må du trykke ned girhendelen på rattstammen to ganger til «Drive» for å aktivere adaptiv cruisekontroll. Ikke godt å vite, men du verden så enkelt når man bare vet.

I tillegg er det selvsagt stemmestyring som kan betjene det meste.

Komforten ivaretas med svært gode seter – slik vi forventer i en Volvo. Forsetene justeres elektrisk og kan stilles inn i alle retninger. De er utstyrt med varme, ventilasjon og massasje  og kledd i lunt ullstoff. Andre seterad følger opp – de to yttersetene byr nesten på samme grad av komfort som de foran, mens det i midten blir litt kompromiss. Plassen er raus, både til bena og til hodet.

På bakerste benk

Så var det de to setene på rad tre, her blir det rimeligvis trangere og man bør ikke være av den storvokste typen for å ta plass her. Selvsagt går det også ut over bagasjeplassen med alle sju seter i bruk, 310 liter kan nok bli i minste laget når storfamilien skal på ferie. Som fem-seter rommer det  665 liter. Fleksibilitet sikres ved at setene kan legges ned enkeltvis slik at bilen blir 6-seter. Knapper i bagasjerommet feller ned setene elektrisk. Bilen laster 100 kilo på taket og kan trekke 2200 kilo tilhenger. Nyttelasten er oppgitt til 603 kilo. Ingen tvil om at EX90 er et skikkelig lastedyr.

Volvo EX90 bygger på ny elektrisk plattform, SPA2 som den har felles med flaggskipet Polestar 3.

Twin Performance Ultra betyr høyeste utstyrsgrad, den andre heter Plus og har ikke luftfjæringen. EX90 kommer kun som firehjulstrekker med to motorer, der standard er 408 hestekrefter, mens Performance byr på 517 hestekrefter. Det skiller ett sekund fra 0-100 med  henholdsvis 4,9 og 5,9 sekunder. De ekstra hestene krever 50 000 kroner ekstra på disken, og de fleste velger standardversjonen som absolutt ikke er noen sinke den heller.

WLTP-rekkevidden er oppgitt til 619 kilometer og den hurtiglader med 250 kW.

Fakta:

  • Pris: fra 912 205,-. Pris prøvekjørt: 1 160 000,-.
  • Motor: Elektrisk x 2
  • Samlet effekt: 517 hk/910 Nm
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • 0-100 km/t: 4,9 sek
  • Toppfart; 180 km/t
  • Energiforbruk: 20,9 kWt/100 km
  • Batteri: 107 kWt netto
  • Rekkevidde WLTP: 619 km
  • Hurtiglading: 250 kW
  • Dimensjoner (L/B/H): 503/204/174 cm
  • Bakkeklaring (med luftfjæring): 20,8 cm
  • Egenvekt: 2779 kilo
  • Bagasjevolum: 310/665 liter
  • Tilhengervekt: 2 200 kilo
  • Taklast: 100 kilo
  • Garanti: 5 år/150 000 km

Sorry. No data so far.

Back To Top