Prøvekjørt: KGM Musso EV 4x4
Her får du i både pose og sekk
Kombinert arbeidsbil og familiebil med lasteplan og firehjulstrekk for under en halv million – høres det interessant ut? Se bilder nederst i artikkelen.
At det har blitt noe som minner om stormløp til forhandlerne etter at Musso EV ble lansert for kort tid siden, er kanskje ikke så rart når startprisen er 470 000 kroner. Rundt 700 biler regner man med vil bli registrert og levert til kunder innen årsskiftet, godt hjulpet av varslet lavere innslag for merverdiavgift for elbiler i det fremlagte statsbudsjettet idet nyttårsrakettene freser ut.
Hva er det så vi snakker om? Jo, «en SUV med plan» som enkelte kaller nykommeren. Musso EV er nemlig en pickup, en typisk arbeidsbil, men her er det i tillegg plass til fem personer i den romslige kupeen. Skal du montere det medfølgende baksetet i en fossil pickup koster det fort opp mot en halv million avgiftskroner. Det er det knapt noen som gjør. I en elektrisk utgave er det ferdig montert -uten avgift. Ikke rart at elektriske pickuper er etterspurt.
Ferdig utstyrt
Vi fikk låne en demobil hos RSA i Sørlandsparken for noen timer og det ble et interessant bekjentskap. Det sørkoreanske merket KGM (tidligere Ssang Yong) er kjent for å gjøre det enkelt når det kommer til utstyrsversjoner. Det er stort sett bare en utgave, og da er det meste man kan tenke seg inkludert. Demobilen er en såkalt Black Edge som innebærer kosmetiske detaljer i det ytre, til en merpris på 5000 kroner. Ellers er ting som varmepumpe, navigasjon, kamera med fugleperspektiv, varme/ventilasjon i elektriske forseter, rattvarme, trådløs mobillader samt omfattende sikkerhetspakke inkludert i startprisen. For å nevne noe.
Batteriet, som leveres av kinesiske BYD, har en effekt på 80,6 kWt og skal gi en WLTP rekkevidde på i underkant av 400 kilometer. Hengervekten er på 1,8 tonn, ikke klasseledende for pickup, men sannsynligvis nok for mannen i gata. Nyttelasten er oppgitt til solide 730 kilo så her er det mulig å få med seg en anselig mengde bagasje selv med fire passasjerer.
Personbilfølelse
Det første som slår oss idet vi tråkler oss gjennom rundkjøringene i Sørlandsparken, er følelsen av å ratte en personbil – og ikke en grovhugget arbeidsbil. Det er mykt, det er stillegående og det er krefter nok, også til å foreta forbikjøringer på betryggende vis. På motorveien kobler vi inn adaptiv cruisekontroll og filholder, og alt går uanstrengt for seg. Det som forstyrrer idyllen er alle varslingsplingene når vi kjører aldri så lite over fartsgrensen, eller når «overvåkingssentralen» mener vi flakker for mye med blikket og beskylder oss for å være distrahert sjåfør…
Vi fant i løpet av vår tilmålte tid ikke ut hvordan vi slår all (u)lyden av, men det er altså mulig, heldigvis.
Interiøret er med å gi personbilfølelse med skinntrukne seter og ganske forseggjorte detaljer, blant annet en «stripe» langsmed dashbordets nedre kant som vi antar er imitert treverk. En stor skjerm dominerer i midten, supplert med et konfigurerbart førerdisplay. Dessverre mangler fysiske kontroller til klima anlegget, så her må man inn på skjermen for å endre innstillinger. Stemmestyring er et alternativ, det fikk vi ikke testet. Knapper på rattet styrer også flere funksjoner så alt i alt vil vi nok etter litt tilvenning finne oss til rette.
Romslig og fleksibelt bak
Bakseteplassen byr på bra komfort og setevarme er på plass også her. Ryggvinkelen kan dessuten justeres for å finne en optimal sittestilling. Bak seteryggen er det litt plass til f.eks. ladekabler. Kjekt når det ikke er frunk foran. Seteryggene kan også slås ned enkeltvis for å få plass til bagasje i kupeen. Bagasje henvises ellers til lasteplanet og her er det plass til det meste. Mange vil nok investere i rulledeksel for å beskytte godset som fraktes. Det er også mulig å få hardtop over planet slik at pickupen blir mer som en SUV.
Til vanlig er det bakhjulene som sørger for fremdriften, mens forhjulene kobler inn når sensorer registrerer antydning til hjulspinn. Det fungerte etter oppskriften i vår grusbelagte testbakke. Det er også mulig å velge permanent firehjulstrekk om forholdene er krevende.
Automatisk høyderegulering
Rufsete grusvei takler bilen også godt, bra fjæring sørger for at komforten er vel ivaretatt også da. Vi kjørte med tom bil, og det vil nok oppleves annerledes med mye last på planet. Bilen er utstyrt med automatisk høyderegulering når det lastes tungt.
Gjennom svingene i Høvåg fungerte det også fint, vi koblet inn sportsprogrammet, og sammen med mulighet for å velge regenerering med hendler på rattet ble det en morsom og trygg opplevelse. Filholderen kan virke vel inngripende med mye napping i rattet, den vil nok de fleste velge å koble ut når svingene kommer tett.
KGM Musso EV bygger på dedikert elbilplattform som gir fordeler som flatt golv i kupeen.
Foreløpige salgstall viser at dette kan bli den nye «Norgesbilen» som kan få flere til å vurdere pickup som alternativ, også som fullverdig familiebil. Og det til en attraktiv pris. Og enn så lenge sniker den seg under momsgrensa.
Fakta:
- Pris: fra 469 900,-. Prøvekjørt: 475 000,-. (Black Edge)
- Motor: 2 elmotorer, samlet ytelse 237 hk, 629 Nm
- 0-100 km/t: 7,9 sekunder
- Toppfart: 177 km/t
- Batteri: 80,6 kWt
- Lading AC/DC: 11/120 kW
- Forbruk (fabrikktall): 21,1 kWt/100 km
- Rekkevidde WLTP kombinert/by: 379/466 km
- Dimensjoner (L/B/H): 516/192/175 cm
- Akselavstand: 315 cm
- Lasteplan (L/B): 134/151 cm
- Bakkeklaring: 18,14 cm
- Bilvekt: 2285 kilo
- Totalvekt: 3090 kilo
- Tilhengervekt: 1800 kilo
- Taklast: 100 kilo
- Garanti: 7 år/150 000 km
- Batterigaranti: 10 år/1 000 000 km






