fbpx
skip to Main Content
Avdeling for leketøy: Daglig leder Erik Hjemdahl har inntatt plassen på en Yamaha vannskuter av den spreke sorten. Med en slik blir man lett midtpunkt på vannet.

Båtsalget til nye høyder

Kristiansand Bådsenter:

Koronapandemien bremser ned så mange virksomheter i samfunnet. Båtbransjen synes å gå klar i et tur­bulent farvann. Faktisk kan pandemien ha virket positivt inn på salget av fritidsbåter.

-Her opplever vi tidenes båtsalg! Første uka i mars solgte vi 12 nye båter, det har visst aldri skjedd tidligere, forteller en fornøyd Erik Hjemdahl, daglig leder i Kristiansand Bådsenter i Sørlandsparken.

-Dette er båter som koster mellom 300 000 – 900 000 kroner og representerer båter i størrelse 15-26 fot som vi hovedsakelig forhandler.

-Er det noen trender så langt i år?

-Nei, folk kjøper alt; RIB’er, skjærgårdsjeeper, daycruisere, aluminiumsbåter, ja, det meste, bortsett fra de minste jollene, de går det lite av i dag. At markedet blir like bra som i fjor, som ble blant tidenes beste, korona og lockdown til tross, ser Hjemdahl klart for seg.

Legger pengene i båt
-Forklaringen? Folk reiser ikke på dyre ferier utenlands, helt enkelt. I stedet for å bruke masse penger på utenlandsferie legger de heller pengene i båt når de likevel må bli i Norge. Slik var det jo også i fjor, poengterer han.

At lav rente også er med å stimulere kjøpelysten, er han ikke i tvil om. De fleste som velger å legge seksifret beløp i båtkjøp er avhengig av å være på talefot med banken.

Det faktum at salget går så bra allerede tidlig i mars betyr også at det etter hvert vil bli tomme hyller hos forhandlerne.

Tomme hyller til sommeren
-Per i dag har vi bra med båter for salg, men jeg ser for meg at i slutten av april vil det være ganske annerledes, da blir det temmelig tomt i hyllene. Så budskapet må være; ikke drøy lenge før du bestiller! Det er jo også slik at produsentene ikke klarer å levere nok til forhandlerne, og det vi har inne nå ble bestilt i fjor. For oss forhandlere er det tiden for å bestille for levering til neste år. Her må vi planlegge langsiktig, understreker Hjemdahl.

-Brukte båter?

-Lite, nesten ingenting her hos oss. De som bytter til ny og kanskje større båt, velger å selge privat fremfor å ta innbytte. Generelt er det lite til salgs av brukte farkoster, opplyser Hjemdahl etter et kjapt søk på Finn.no som denne dagen (10. mars) har totalt 1970 båter annonsert for salg. Det er en markant nedgang fra tidligere år.

Avisens utsendte tar seg en runde i lokalet og kikker nærmere på flotte daycruisere med kraftige utenbordsmotorer (utenbords er in, innenbords er ut i dagens marked, har vi snappet opp). Og vannskutere! I friske farger og med flust med krefter under lokket står de oppstilt på lang rekke.

Vannskutere i skuddet
-Dette er årets modeller med pris fra 120-200 000 kroner og de kraftigste har opptil 300 hestekrefter. Siden det er vannjet på skutere så blir det noe lavere effekt enn om det var propelldrift. Men det går jo bra unna likevel, og de har en vanvittig akselerasjon, så hold deg fast, smiler Hjemdahl.
-At vannskutere har vannjet handler om at de blir stabile i sjøen, vannjeten gjør at skuteren suger seg fast i sjøen slik at den ikke velter sideveis, forklarer han.

-Leketøy, dette?

-Ja, det er jo det, men de største har ganske stort oppbevaringsrom med plass til mange handleposer slik at det går fint å ta seg en kjapp handletur til butikken på andre siden av fjorden!

Back To Top