fbpx
skip to Main Content

Irriterende telefonsalg

-Er det egentlig så galt og hva kan du gjøre om du ikke ønsker å bli ringt?

Livet er herlig. Du har nettopp kommet hjem fra jobb. Det er like før middagen er klar. Total avslapning venter deg resten av kvelden. Telefonen ringer og det er ukjent nummer. Skal du ta telefonen eller ikke? Det kan jo være det er noe viktig. Mest sannsynlig er det en selger. En irriterende selger som skal selge deg et helt nytt helsekostprodukt som på magisk vis kan løse alle dine problemer. Du kan kun få det “her på telefonen”.

Å jobbe med telefonsalg er ofte en veldig utakknemlig jobb. Veldig mange syns at telefonselgere er en pest og plage. “Jeg er ikke interessert” og så slenger de på røret, uvitende om at de skal bli ringt opp x antall ganger til de neste dagene. Yrket er for mange så plagsomt at Forbrukerombudet tidligere har vurdert å forby hele yrket. I dag er det ikke like enkelt å selge over telefon som det en gang var. Nå er det strenge regler. Flere og flere mennesker har reservert seg.

I mange år så jobbet jeg med telefonsalg. I en periode solgte vi nettopp et av disse fantastiske livs-forandrende helsekostproduktene. Jeg tør nesten ikke si høyt hva dette produktet lovet å kurere, men det kan ha vært kreft. De beste tilbudene får du på telefonen, pleide vi å si. Ja, det er en del tullete produkter som blir solgt over telefon, men det er også en del bra. Mange veldedige organisasjoner og foreninger kan takke telefonsalg for majoriteten av sine givere og støttespillere.

Respekt for jobben
Jeg vet ikke hvor mange telefonselgere det er i Norge, men jeg vet at det er mange. Kristiansand var lenge kjent for å være telefonselgernes mekka, og det tror jeg det er enda. Det popper stadig opp nye call-sentre, noe som vitner om at bransjen ikke er død enda. Hvem er disse menneskene som ringer deg i tide og utide?

Til tross for manges irritasjon over denne yrkesgruppen, vil jeg du skal ha en ting i bakhodet når de ringer deg.

De som ringer deg, er på jobb. De som ringer er ofte unge mennesker. Kanskje er dette deres første arbeidsplass og dermed deres første erfaringer i arbeidslivet. Behandle dem med respekt. Hva er vel bedre enn at ungdommen er i arbeid?

I telefonselgeryrket finner du også de gamle traverne. De som virkelig kan gamet og som har mye stolthet til yrket sitt. Du husker kanskje da det ble solgt leksikon over telefonen? Det er disse drevne menneskene jeg snakker om. De som kan selge sand i Sahara.

Husk at også en av disse kan sitte i andre enden av røret og de kommer nok mest sannsynlig til å klare å selge til deg. Denne jobben er ikke for pyser og har de først holdt ut i dette yrket lenge, klarer de en samtale med deg også.

Telefonsalg er en kunst
Nordmenn elsker å kjøpe, men de hater å bli solgt til. Ingen skal bestemme hva og om vi skal kjøpe noe. Vi kjøper når vi er i modus. Det er det som er jobben til en telefonselger. Selgeren skal få deg i kjøpsmodus. Det er de små ordene de bruker, tonefallet, pauser på rett sted, god timing, kartlegging, riktig salgsargumenter til rett kunde, og du må vite når det er tid for closing. Mye kan gjøres med et godt manus, men behersker du ikke teknikkene ovenfor, og jobber med å finpusse den, har du ikke noe i dette yrket å gjøre.

Det å selge på telefonen er en kunst. Tenk at noen er så flinke at de kan klare å selge deg noe du ikke ante at du trengte. Selgeren har skapt et behov du ikke visste du hadde. Du ble mest sannsynlig irritert da du ble forstyrret midt i middagen. Du hadde i hvert fall ikke tenkt å kjøpe noe. Likevel sitter du nå og venter på en levering av Omega 3 til din postkasse om ca. 14 dager. Du var en av de heldige utvalgte, som i dag fikk lov til å få 40% rabatt på Superduper Omega 3 Fiskeolje. Det inkluderer til og med et gratis telefonnummer til kundeservice som du kan ringe, om du mot formodning en gang skulle ønske å si opp abonnementet. Er det ikke fantastisk?

Lover og regler
I dag er salg over telefon godt regulert. I 2009 ble “Godkjent Callsenter” stiftet. Ordningen er for virksomheter som ønsker å profesjonalisere call center-bransjen og sørge for at call-sentre følger de samme lovpålagte krav samt utøver god forretningsetikk og moral. Godkjenningsordningen er utviklet av Virke, og ANFO og er et kvalitetsstempel for de call-sentrene som er godkjente samt en trygghet for kjøperne av call center-tjenester, slik at de kan føle seg trygge på at deres kunder blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til lovverk, etikk og moral.

Sentrale lover for slike virksomheter er markedsføringsloven, personopplysningsloven og angrerett-loven. Disse lovene stiller blant annet krav til oppdaterte adressegrunnlag, vask mot reservasjonsregister, samtykke, mulighet til å angre kjøpet, dokumentasjon på inngåtte avtaler og databehandleravtaler med oppdragsgivere og underleverandører. (Ref.: Godkjent Callsenter sine nettsider).

Oppfør deg pent
Har du likevel tenkt å oppføre deg mindre pent i dialog med menneske på andre siden, er det en ting du kan gjøre: Ikke ta telefonen. Da må du også la være å ta telefonen de 21 gangene de ringer deg opp igjen i dagene fremover. En annen mulighet er å reservere deg mot telefonsalg. I dag er det hele 2,1 millioner mennesker som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret. Nesten like mange har også reservert seg mot henvendelser fra frivillige organisasjoner. (Ref.: Regjeringen.no)

Til slutt: Husk at telefonsalg er en jobb. Selv om du kanskje aller helst ville ha fjernet hele yrket, slik Forbrukerombudet en gang ville, så er kanskje ikke det så lurt.

Det ville i så fall hatt store konsekvenser for mange bedrifter og mange hadde mistet jobbene sine. Det ønsker man jo ikke. Så, skal du først engasjere deg, kanskje du kan bry deg litt mer om lovene og reglene som nevnt ovenfor.

Sorry. No data so far.

Back To Top