
Satser stort på bybobiler
Med fem merker og 14 forskjellige versjoner er det mye å velge på av små bobiler hos Sør Caravan på Kjerlingland i Lillesand.
– Jeg antar vi har Norges største utvalg av bybobiler, det vil si mindre bobiler som egner seg for å kjøre på smale veier og i byer, forteller Kjetil Urdal hos Sør Caravan. Han opplever en trend der slike biler etterspørres av mange.

Fleksibilitet er stikkord for slike bobiler som bygger på varebilchassis. De er kompakte og har lengde mellom 5,40 og 6,40 meter. Og så er de innholdsrike, på en smart måte, med mange spennende løsninger, alt for å utnytte den begrensede plassen maksimalt.
– Du kan få de med hevetak som gir plass for dobbeltseng på taket, på den måten kan du få inntil seks sengeplasser i en liten bil. Biler med hevetak er særlig populære hos yngre kunder, det har nok sammenheng med at du må klatre en stige for å komme opp. Det finnes også løsninger med heve-og senkesenger, køyer og enkeltsenger og dobbeltsenger, så det er bare å velge, smiler han.
Smarte løsninger på begrenset plass
Tre forskjellige lengder er tilgjengelig (5,40, 5,99 og 6,40 meter) og innredningen er mye den samme i alle, men med noe mindre kjøkken og sittegruppe i den korteste versjonen. Toalettrom med vask og dusj er vanlig også i bybobiler og for å gjøre det mulig å utnytte alle fasiliteter er det fikse løsninger som å kunne skyve toalettet inn i en åpning i veggen for å frigjøre plass når det skal dusjes.

Kjøkken med gassbluss, kjøleskap og oppvaskkum hører selvsagt med, alt gjort så kompakt som mulig. Benkeplass kan det fort skorte på, men se om ikke også det løses ved å slå opp en sammenleggbar benkeplate når kokken skal i aksjon. Bybobiler bygget på varebilchassis har skyvedør på høyre side, samme side som kjøkkendelen slik at man kan stå inne i bilen og lage mat samtidig som det er fri sikt ut. Det oppleves nesten som å være ute når man er inne. Kjekt om det skulle komme en regnskur. Skulle insektene bli plagsomme, er det dessuten myggnetting til å dra for.
Villmarken kaller
Sittegruppen kan ha forskjellig utforming men klassisk er versjonen med sittebenk for to i kjøreretningen. Når de to forsetene dreies mot salongbordet har man en grei spiseplass for fire. I noen biler kan salongen gjøres om til soveplass slik at det blir mulig for fire personer å overnatte, samme antall som bilene er registrert for. Bak i de fleste modellene er det plass til sykler og campingutstyr når sengen over varerommet heves elektrisk. I noen utgaver er det alternativ løsning med senger som kan klappes opp mot veggen.

– Det er nesten ikke grenser for hva man kan få av utstyr til dagens bybobiler. Der er godt utstyrt i utgangspunktet, for eksempel følger markise med. Så kan man supplere med solcellepaneler og ekstra batterier for de aktive som vil leve villmarkslivet en periode uten tilgang til strøm. De ekstra eventyrlystne kan velge bil med firehjulsdrift og spesialdekk, og til og med snorkel slik at det kan kjøres i vann! Slike biler er ikke akkurat hyllevare hos oss, men vi skaffer det meste, forsikrer han.
Bybobiler koster fra rett over millionen til rundt 1,5 millioner, avhengig av utstyrsgrad. Kjetil Urdal mener det kan være en fornuftig investering.
– Av flere grunner. Bybobiler holder seg erfaringsmessig godt i verdi og siden de i utgangspunktet er varebiler så er fuktproblematikk ikke noe tema. Dessuten, en bybobil kan fungere som en nummer 2 bil for mange. Den kan enkelt gjøres om til varebil ved å heve eller slå sammen sengene for å gi plass til det meste når du handler på Ikea for eksempel.

Bestselger på kampanje
En bestselger blant bybobilene er tyske Carthago som går for å være litt «Mercedes» i floraen av biler. Et eksemplar har fått plass inne i utstillingshallen, en 640 LE Charming GT (intet mindre!) og frister til en nærmere kikk. Her finner vi intim salong for fire, hendig løsning med dusj og toalett, kjøkken og stor dobbeltseng bakerst. Med en 180 hestekrefters dieselmotor koblet til en 9-trinns automatkasse vil det neppe være savn etter mer krefter. Omfattende førerstøttesystemer og kameraer hører med.
Med totalvekt på 3500 kilo kan den kjøres på vanlig B-sertifikat. Nyttelasten er 500 kilo, noe den har til felles med de fleste i klassen.
– Denne selger vi til kampanjepris for 1 423 000 kroner, da er en stor utstyrspakke til over 200 000 kroner inkludert, opplyser Urdal som ellers kan friste med en lang rekke bobiler klar for sesongen.
– Det er takket være langtidsplanlegging at vi er i en gunstig posisjon med biler på lager til sesongstart slik at vi nå kan levere bybobiler så å si på dagen, avslutter han.
