fbpx
skip to Main Content

Prøvekjørt: Porsche Macan Turbo Electric

Fornuft og følelser

Fakta: Porsche Macan
  • Pris fra 876 839,-. Prøvd bil 1,5-1,6 millioner kroner
  • Motor: 2 elmotorer, samlet ytelse 584 hk (launch control 639 hk/1130Nm)
  • Drivlinje: 1A, firehjulsdrift
  • Ytelser: 0-100 km/t: 3,3 sekunder. Toppfart: 260 km/t.
  • Batteri: 100 kWt (95 kWt netto)
  • Lading DC: 270 kW (10-80% på 20 minutter)
  • Strømforbruk kombinert: 20,7-18,9 kWt/100 km
  • Rekkevidde (WLTP): 590 km kombinert.
  • Dimensjoner (L/B/H): 478/194/161 cm
  • Akselavstand: 289 cm
  • Bakkeklaring: 18,4-22,4 cm (luftfjæring)
  • Bilvekt: 2405 kilo
  • Nyttelast: 545 kilo
  • Bagasjerom: 480/1288 liter + frunk 84 liter
  • Tilhengervekt: 2000 kilo

Porsche Macan er blitt elektrifisert og byr både på lynrask akselerasjon og lading, lang rekkevidde, kjørefølelse på sedvanlig Porsche-nivå og med plass til en familie av normal størrelse. Når den i tillegg trekker henger opp til to tonn må den vel trygt kunne kalles norgesbil.

 

Macan, kjent som lillebroren til massive Cayenne, har vært på markedet siden 2014 og har vært blant merkets mest solgte modeller i Norge. At den nå lanseres som ren elbil gjør den neppe mindre interessant.
Macan hører til SUV segmentet og den bygger på PPE plattformen (Premium Platform Electric) som er utviklet i samarbeid med Audi. Den deler dermed plattform med  Audi Q-6 e-tron som vi prøvekjørte i august. Audien overbeviste både med hensyn til kjøreegenskaper og opplevd kvalitet, men Porsche har likevel klart å ta opplevelsen et godt stykke videre. Som vi forventer av det tyske prestisjemerket.

Toppmodell

Vi ble stilt til disposisjon toppmodellen Macan Turbo Electric hos Porsche Center i Sørlandsparken for noen timers prøvetur på varierte veier. Med inntil 639 hestekrefter og 0-100 på 3,3 sekunder med Launch Control så er det duket for ganske spinnville opplevelser med den 2,5 tonn tunge SUV’en. På offentlig vei er det bare å beherske seg om man har førerkortet kjært. Helt greit, egentlig, det er bare å finne noen litt utfordrende veier hvor svingene er krappe og hvor det går mye opp og ned. Da er det mulig å finne ut litt om hva bilen er god for, selv innenfor nøkterne fartsgrenser. Og vi kan trygt underskrive på at her har Porsche gjort mye riktig – som forventet, selvsagt. Med luftfjæring og aktive dempere kan den konfigureres etter ønske fra sjåføren, valgene er «Normal», «Sport», «Sport Plus» samt «Off Road».  Med luftfjæring (standard på turbo versjonen) senker bilen seg i sportsprogrammene, mens maksimal bakkeklaring oppnås ved å velge «Off Road». Til hverdags ville vi helt klart valgt normalprogrammet som gir tilgang til mer enn nok krefter.

NØKTERN ELEGANSE: Pent integrerte skjermer i dashbordet, eksklusive overflater med utstrakt bruk av skinn og betjeningskomfort på høyt nivå kjennetegner Porsche Macan. Demobilen har egen skjerm for sidepassasjeren.

Sober eleganse

Demobilen, godt lesset med ekstrautstyr, her å nevne panorama glasstak, Burmester audio, skjerm for sidepassasjer, Head Up Display, Sport Chrono pakke, oppgraderte hjul til 22 tommer og bakakselstyring +++ gjør at prisen havner et sted mellom 1,5 og 1,6 millioner kroner. Grunnprisen er 1 219 828 kroner. Ingen ribbet utgave det heller, men Porsche kundene nøyer seg neppe med det.

Vi sitter forholdsvis høyt i de adaptive sportsetene som har 18-veis elektrisk regulering og gjør det enkelt å finne en perfekt kjørestilling. Hardplast er fraværende, i stedet er det skinn og myke overflater som dominerer i kupeen. Helhetsinntrykket er sober eleganse med flott integrerte skjermer i dashbordet buet svakt mot sjåføren. Egen skjerm på passasjersiden er tilvalg, her kan han eller hun streame video eller, for den saks skyld, betjene navigasjonen for  å avlaste sjåføren. Fysiske knapper på midtkonsollen til å styre klima anlegget blir aldri feil. Det samme med vribryter på rattet for å velge kjøremodus. Alt ligger til rette for den optimale kjøreopplevelse.

PLASS NOK: Ikke overflod av beinplass men det holder for de fleste. Takhøyden er også akseptabel tross skrånende taklinje.

Under millionen

Faktisk er det mulig å få Macan til godt under millionen, da snakker vi om Macan 4 som byr på inntil 408 hestekrefter med launch control og 0-100 på 5,2 sekunder. Friskt nok for de fleste av oss. Den har startpris på 876 839 kroner. Vi tar neppe mye feil om vi tipper den blir mest solgte Macan i Norge.

Elektriske Macan er andre generasjon og den har  vokst i alle retninger. Med en akselavstand på 289 cm byr bilen på god plass i kupeen for fire personer (registrert for fem) mens bagasjeavdelingen rommer 480 liter i turbo utgaven og 540 liter i Macan 4. I tillegg er det et rom under panseret som sluker 84 liter. Den trekker tilhenger på opptil 2 tonn og det kan lastes 75 kilo på taket.

PRAKTISK: 480 liter rommer det bak i turbo-utgaven, 60 liter mindre enn i Macan 4. En stor subwoofer fyller plassen i «kjelleren» så noe må man ofre for å få det ypperste av lyd i bilen. Pluss for skiluke.

Rekkevidde er alltid viktig, og Porsche Macan Turbo har oppgitt WLTP-rekkevidde på 590 kilometer kombinert, og inntil 762 kilometer ved bykjøring. 100 kWt batteri (95 kWt netto) samt luftmotstands koeffisient på lave 0,25 bidrar til det. Kjapp lading er også viktig, PPE plattformen bygger på 800 volt arkitektur og byr på lade effekt på 270 kW. Under gunstige forhold skal det være mulig å lade10-80 prosent på drøye 20 minutter.

Porsche som merkevare har skyhøyt renomme som produsent av sportsbiler som henvender seg til entusiaster med fet lommebok. Med Macan i elektrisk utførelse med forholdsvis nøktern startpris tenker vi Porsche kan finne vei til nye kjøpergrupper som ønsker seg sportslighet på høyt nivå samtidig som praktiske hensyn ivaretas i hverdagen. Her snakker vi  om fornuft og følelser i skjønn forening.

EKTE SPORTSBIL: Porsche har klart det igjen, å bygge en ekte sportsbil i SUV-formatet. En adaptiv spoiler stiger opp fra bakluka når farten øker. Macan bygges på den nye PPE-plattformen som den deler med Audi Q6-e-tron.
SKREDDERSYDD: Alt etter vei og føre (og kanskje humør?) kan det velges alt fra Sport Plus til Offroad i Drive Mode velgeren. Bilen senkes/heves i henhold til valgt oppsett.
Back To Top