skip to Main Content

Agderveteran

Den siste muskelbilen

Pontiac Firebird Formula 1979 omtales som den siste muskelbilen. Akkurat denne modellen ble bygget i Nederland.

 

Bilen fikk hun som 50-årsgave av ektefellen.
– Er ikke det kult?

Pontiac Firebird Formula 1979 omtales som den siste muskelbilen i enkelte fora, selv om bilen ble produsert helt frem til 2002. Den ble lansert i 1976 fem måneder etter Chevrolet sin Camaro, men egentlig laget som en konkurrent til den mer populære Ford Mustang. Veteraner av denne modellen går for rundt 200 000kr på FINN.
Den måtte ikke gjøres noe med, ifølge mannen.
– Den er helt kjempe å kjøre. Helt rå. Jeg har ønsket meg en slik helt siden ungdommen. Jeg og mannen har flere gamle biler, forteller Magny Sørlie Røysland. Sønnen sitter inni bilen.

TransAm racerbil

Bilen holder dobbelt eksosanlegg, 8 sylindre og 302 kubikktommer, noe som tilsvarer 5,7 liter.
– V8 må jo man ha på en amerikaner.

Denne modellen ble brukt som konkurransebil i Trans-Am-løp og de fleste nordmenn kjenner nok modellen best som den sorte racerbilen i Hollywood-komedien Smokey and The Bandit fra 1977. En liten kuriositet er at den egentlig var bannlyst i starten da den minste motoren var for kraftig for TransAm-løpene i sin tid, ifølge Motor Books International.

For det europeiske markedet

Selv om dette er en amerikansk muskelbil, ble denne produsert i Nederland.
– Ja, General Motors hadde noen de produserte der for det europeiske markedet. Den ble kjøpt av mannen min i Norge, men da var den jo ikke ny. Den har ikke vært i Amerika.

Alt er stort, som seg hør og bør på en amerikaner.
– Det er ikke noe sminkespeil på utsiden. Det har jeg inni bilen, ler hun.

Bilen er i daglig bruk.
– Denne kjører jeg til butikken og andre ærender. Jeg kjører den ikke bare når det er fint vær. Jeg tar den også med til flere biltreff. Jeg er ofte på AmCar-treff og AMK-treff, i regi av Agder Motorhistoriske Klubb.

Sorry. No data so far.

Back To Top